• Regelmatig een onderhoudsbeurt kost weinig moeite, je fiets blijft soepel rijden, de slijtage is minder en je fiets blijft er goed uitzien. 
  • Wacht niet te lang met onderhoud aan je fiets als dat nodig is. Hoe langer je wacht met onderhoud, hoe erger het mankement wordt. 
  • Voordat je de draaiende onderdelen gaat oliën maak je ze goed schoon. 
  • Draai niet alles te vast. Voor goed fietsonderhoud is het belangrijk dat onderdelen ook weer vrij gemakkelijk verwijderd kunnen worden. 
  • Om goed schoon te maken kan je ook een ontvetter gebruiken. Dit middel is vooral handig bij lastig te bereiken plaatsen. 
  • Zorg er voor dat je wat fietsgereedschap bij de hand hebt, omdat je tijdens het schoonmaken mogelijk mankementen aan je fiets tegenkomt. 
  • Maak ook de zijkant van de velgen en remblokjes goed schoon. Verwijder olie, vet, zand en modder voor een betere remwerking. Door zand te verwijderen verleng je bovendien de levensduur van de remblokjes en velg. 
  • Wanneer je op al aardig versleten remblokjes aluminium of ijzer ziet zitten betekent dat niet altijd dat de remblokjes moeten worden vervangen. Soms zijn het metaal deeltjes die door de slijtage van de velg in de remblokjes zijn gekomen. 
  • Een tip voor het afstellen van de remmen van een race(atb) fiets. Stel de voor-en achterem af op de kracht van je armen. Als je bijvoorbeeld in je rechterarm de meeste kracht hebt stel dan de achterrem op rechts en links de voorrem. Het voordeel is dat wanneer je een paniekstop moet maken, automatisch de meeste kracht op je achterrem komt en over de kop slaan haast niet mogelijk is. 
  • Smeer geregeld de ketting (iedere schakel), derailleur (draaipunten en veer) de remmen (draaipunten, veren en kabels). 
  • Gebruik geen normale olie voor je ketting, omdat deze snel stof en zand aantrekt.  
  • Gebruik daarom speciale teflon fietsolie, omdat deze vuilwerend en waterafstotend is. 
  • Een cassette bestaat uit verschillende tandwielen (ook wel kransjes genoemd) en een draaiend gedeelte (de body) wat op het wiel wordt geschroefd. De kransjes worden op de body vastgezet met behulp van een sluitring.  
  • Het is belangrijk om je fietsketting en cassette goed te onderhouden. Je fiets blijft soepel rijden en de slijtage is een stuk minder groot. Zand, stof en modder zijn zeer schadelijk voor je ketting en cassette. Door de schurende werking zullen de versnellingen van je fiets vlug slijten. 
  • Vervang de ketting op tijd, omdat het anders ten koste gaat van de veel duurdere cassette. 
  • Wanneer de cassette (of bepaalde kransjes) wordt vervangen moet je ook de ketting vernieuwen.  
  • Het beste kan je na elke twee, drie ritten de fietsketting even met een doek na lopen. Veeg met een doek het vuil voorzichtig van de ketting. Zorg er wel voor dat je het vuil niet tussen de schakels wrijft. 
  • Het is niet nodig de cassette te smeren. Het wordt zelfs afgeraden, omdat een vette cassette extra veel vuil aantrekt. 
  • Gebruik geen normale olie voor je ketting, omdat deze snel stof en zand aantrekt. 
  • Een tip om de levensduur van de ketting en cassette te verlengen: fiets niet met een gekruist verzet, met andere worden: voorkom dat de fietst in het grootste voorblad én achtertandwiel of kleinste voorblad én achtertandwiel. 
  • Zet je fiets ondersteboven om gemakkelijker lastige plaatsen te bereiken. 
  • Voor de beste remwerking zorg je er voor dat de remblokken schoon en juist zijn afgesteld. Met een vijl en schuurpapier kan je het oppervlakte bij werken en ruw maken. 
  • Gebruik vet (of nog beter montagevet)om te verhinderen dat de zadelpen, stuurpen en pedalen vast komen te zitten. 
  • Omdat je van het schoonmaken behoorlijk vieze handen kunt krijgen, hierbij een tip om je handen gemakkelijker schoon te maken: gebruik groene zeep met wat vogelzand. 
  • Ook handig: rubberen handschoenen ter voorkoming van al te vieze handen. 
  • Gebruik de oude kabel voor het bepalen van de lengte van de nieuwe kabel. 
  • Gebruik kabelstoppers om er voor te zorgen dat er minder vocht en vuil in de kabels komt. 
  • Knijp ook een aluminium einddopje op het uiteinde van de kabel om rafelen tegen te gaan. 
  • Het is verstandig de moeren en boutjes in te smeren met vaseline ter voorkoming van roestvorming. 
  • Wanneer je fiets na een stevige tocht erg smerig is geworden kan je het beste niet te lang wachten met het schoonmaken, omdat opgedroogd vuil een stuk moeilijker te verwijderen is. 
  • De maximale bandenspanning staat aangeven op de zijkant van de buitenband. Hoe harder de band is opgepompt hoe lager de rolweerstand, maar een te hard opgepompte band geeft minder fietsplezier. Bij te slappe banden is de kans op lekrijden een stuk groter en de slijtage neemt toe.